Підводячи підсумки роботи галерей і аукціонних будинків за 2012 рік, «Антиквар» вирішив поговорити з арт-директором аукціонного дому «Євро-Арт» Оленою Чуйковою, яка розповіла нам про вже відбулися заходи і тих, що намічені на майбутній рік.
– яким був рік, що минає для вітчизняного арт-ринку в цілому і для аукціонного дому «Євро-Арт» зокрема?
– Для “Євро-Арту” — вельми успішним. Ми підготували та провели весняний та осінній Аукціони «колекційний живопис», на яких запропонували понад 250 творів українських, російських та західноєвропейських майстрів. В обох випадках наші фахівці постаралися максимально врахувати художні смаки та фінансові можливості українських поціновувачів мистецтва. На аукціонах “Євро-Арт” вони могли знайти роботи зі стартовими цінами від декількох сотень до декількох десятків тисяч доларів. При цьому ми прагнули збалансовано представити все розмаїття жанрів, тем і шкіл європейського живопису XIX–XX ст. Нам доводиться працювати в умовах економічної кризи, коли не тільки арт-ринок, а й будь-яка бізнес-сфера переживає не найкращі часи. Однак подібні складнощі дозволяють оновити середовище, сприяють створенню і впровадженню прогресивних технологій, нових форм діяльності. Звичайно ж, після такого затяжного застою завжди настає підйом. Ми активно працюємо зараз, і це обов’язково дасть результати в найближчі роки, коли ситуація докорінно зміниться. Є ще один момент, який може позитивно вплинути на сферу арт-бізнесу: як тільки культурний рівень, а разом з ним і духовні потреби наших співвітчизників зростуть, більшість з них просто не зможе обходитися без присутності живопису або скульптури в повсякденному житті. Тому вже сьогодні ми спрямовуємо зусилля на популяризацію мистецтва і виховання нашого глядача.
– які тенденції арт-ринку позначилися в 2012 році найбільш яскраво?
– Як видавець журналу “Артінформ”, я аналізую все, що відбувається на ринку мистецтва. Зокрема, мене цікавить, які галереї відкриваються, які припиняють свою діяльність. З радістю зазначу, що за останні роки мало хто закрився — якимось чином всі тримаються. Більше того, відкриваються нові галереї. А ось з аукціонними будинками ситуація йде інакше. Безумовно, цей бізнес значно складніше і вимагає найвищої кваліфікації.
– крім проведення аукціонів виставковий зал “Євро-Арт” використовується ще й за своїм прямим призначенням. Яких художників Ви встигли представити українському глядачеві?
– У нас було досить багато персональних виставок класиків і сучасних майстрів. Це дозволяє підтримувати постійний інтерес колекціонерів до діяльності “Євро-арту”, залучати нових клієнтів, просувати художників, з якими ми вже співпрацюємо або збираємося працювати. Наприклад, у жовтні в нашому виставковому залі експонувалися твори відомого бельгійського живописця XX ст.Генрі Джозефа Пауельса. а на листопадовому аукціоні ми вже змогли продати один з його пейзажів – »Канал в Брюгге”. На виставці проект “грані” об’єднав живопис Лариси Пуханової і скульптуру Вадима Жуковського. Великий інтерес викликали виставки “Загадка темпери: до 45 річниці пам’яті Георгія Косміаді” «» Мистецька яфіна”, на якій демонструвалися картини засновників закарпатської школи живопису Адальберта Ерделі та Йосипа Бокшая, виставка творів заслуженого художника України, лауреата Національної премії ім. Т. Г. Шевченка львів’янина Євгена Безніско, який запропонував свою інтерпретацію поезії Великого Кобзаря.
– а що “Євро-Арт” запланував на наступний рік?
– Вже розпочато підготовку до двох традиційних аукціонів класичного колекційного живопису. робота йде за такими напрямками: український і російський живопис кінця ХІХ-початку ХХ ст., живопис Паризької школи, західноєвропейський живопис рубежу ХІХ — ХХ ст.у нас налагодилися хороші зв’язки з колекціонерами, коло яких ми постараємося розширити. У 2013-му збираємося більше уваги приділити сучасному мистецтву, в тому числі і на аукціонах «Євро-арту». З’явилася ідея зробити якусь цікаву виставку одного, двох або трьох художників, а після її закінчення, можливо, провести аукціон… хочемо також поекспериментувати і організувати для сучасних живописців тематичну виставку-конкурс з призовим фондом. Над темою поки ще думаємо, але це може бути, наприклад, весняний або осінній пейзаж. Відбирати учасників і визначати переможців буде журі. Потім за підсумками конкурсу відкриється двох-тритижнева виставка.
– і бажаючі зможуть придбати ці картини?
– Зрозуміло, це буде виставка-продаж. Можливо, до самого конкурсу випустимо невеликий буклет. Тобто ми працюємо і як аукціонний дім, і як галерея.
– щоб привернути увагу публіки до творчості того чи іншого художника, багато ваших колег беруть активну участь в їх просуванні, публікуючи статті, видаючи каталоги і т. п. практикуєте ви щось подібне?
– Аукціони, дійсно, вимагають великих капіталовкладень, і щоб отримати прибуток, спочатку потрібно витратитися. Тому “розкручувати” художника-навіть самого обдарованого і перспективного – дуже непросто. Особливо зараз … але якщо є така кандидатура, то, звичайно, ми розглядаємо можливості співпраці, сприяння розвитку його таланту, думаємо над виданням каталогів. ДО РЕЧІ, дизайн всієї нашої друкованої продукції-запрошень на виставки, буклетів, аукціонних каталогів—ми розробляємо самостійно.
– наскільки взагалі виставкові проекти користуються популярністю у публіки?
– На відкриття виставок ми завжди збираємо повні зали. Звичайно, відвідувачі є і в інші дні, хоча їх не так багато, як на вернісажах. Багато що залежить навіть від погоди: думаю, якби сонце світило 365 днів у році, глядачів могло бути набагато більше.
– а як йдуть справи з відвідуванням аукціонів, адже це ще й світські заходи?
– Так, і це нормальна ситуація. На Заході теж ніхто не розраховує, що кожен, хто приїде на торги, обов’язково щось купить. Це непередбачувано. Буває, людина зайшла просто з інтересу, спочатку не збираючись нічого купувати. І раптом бере і купує, тому що спостерігає за тим, як йде торг, миттєво оцінює ситуацію. Або ж його відразу привертає Стартова ціна. Таке теж часто трапляється…
– на сайті Вашого аукціонного дому анонсовано лекторій»Школа колекціонера”. Що спонукало зайнятися просвітницькою діяльністю?
– Презентації, вернісажі, передаукційні виставки «Євро-арту» привертають велику кількість відвідувачів. Серед них чимало тих, хто жваво цікавиться мистецтвом, але ще не наважується робити придбання, не відчуваючи себе досить впевнено в художньому світі. Мета лекторію-дати цим людям необхідні знання для розуміння мистецтва, зокрема живопису, допомогти відшукати твори, які збагатять їх духовно і прикрасять повсякденне життя.
розмовляла Анна Шерман