17 листопада відбулися осінні торги “класичний колекційний живопис” Київського аукціонного дому “Євро-Арт”.< / strong > незважаючи на досить незрозумілу ситуацію з курсом гривні, покупці, присутні в цей день у виставковому залі на Сагайдачного, продемонстрували хороший рівень активності, що в підсумку дозволило досягти нормального для українського і російського ринку останніх років показника реалізації лотів. У той же час не можна не відзначити, що власне конкуренції між покупцями не було — лоти йшли за стартовою ціною, яка в багатьох випадках була нижче естімейта.
Всього на продаж було виставлено понад 100 творів українських, російських і західноєвропейських живописців XIX–XXI ст., при цьому організатори спробували максимально можливо врахувати різні сюжетно-тематичні, формально – стильові і цінові переваги клієнтів. Торги “стартували” від декількох сотень до декількох десятків тисяч доларів, і низька початкова ціна аж ніяк не означала низьку якість. Наприклад, за $ 400-700 можна було придбати натюрморти або пейзажі таких відомих майстрів, як Галина Зоря, Іван Губський або Володимир Микита.
Взагалі аукціон почався досить жваво. «На почин «були куплені перші два лоти колекції — невеликий картон» Царівна-жаба ” Костянтина Горського ($ 2,8 тис.) і акварельний пейзаж Арсенія Мещерського ($ 2 тис.). Практично відразу за ними пішла динамічна сцена псового полювання Афанасія Шелоумова, художника-баталіста, який покинув Росію в 1920 р. ($6,5 тис.). Твори всіх цих авторів свого часу мали хорошу репутацію на ринку, проте на українських аукціонах вони з’являються не так вже й часто.
Як і очікувалося, без проблем знайшла нового власника велика марина Михайла Алісова “після шторму”, що була одним з топ-лотів торгів. Її придбали за $ 50 тис.
Таку ж суму виклали і за інший топ-лот-твір одного із засновників закарпатської школи живопису Адальберта Ерделі»біля річки”. Пейзаж з жанровою сценкою на передньому плані — велика рідкість у творчості майстра 1930‑х рр., і прагнення колекціонера роздобути цю річ цілком зрозуміло.
На відміну від багатьох київських аукціонних будинків, які обмежуються одним-двома лотами художників-закарпатців « “Євро-Арт” запропонував їх більше десяти. Така позиція організаторів почасти була винагороджена. За $ 10 тис.було продано «свято на полонині» Федора Манайла, за $ 2,6 тис. — «Ранок над Говерлою» Ернеста Контратовича і за $ 700 — «Мукачівський замок» Юрія Герца. Особливо хотілося б відзначити першу з перерахованих речей: ця монументально-Стилізована панорама гуцульського села виглядає немов зупинений кадр з “Тіней забутих предків” Сергія Параджанова, консультантом у якого був Манайло.
З інших творів знакових для російського та українського мистецтва художників можна назвати примітивістський жанр» у дворі ” пізнього Давида Бурлюка, куплений за $ 10 тис., і трепетно-ніжний весняний пейзаж Віктора Зарецького ($ 5 тис.). Досить високу суму заплатили за вишукану Паризьку акварель Миколи Кричевського ($3 тис.). Взагалі творчість цього майстра, сина видатного архітектора і графіка Василя Кричевського, справжнього європейця за духом, давно заслуговує більш пильної уваги з боку українських колекціонерів.
У жовтні цього року Аукціонний дім “Євро-Арт” влаштував для українців виставку творів відомого бельгійського живописця Генрі Дж. Пауельса. Судячи з усього його ліричні пейзажі, написані в кращих традиціях європейського пленеризму, припали до смаку « “Канал в Брюгге”, з низьким сіруватим небом і яскравими сонячними плямами на стінах будинків, пішов на аукціоні за $ 4,5 тис.
У практику українських, та й зарубіжних аукціонних будинків міцно увійшли постаукційні продажі. Навіть в оборотах таких гігантів, як Christie’s і Sotheby’s, подібні угоди складають до 10-15 %. За інформацією аукціонного дому “Євро-Арт”, таким чином відбулися продажі ще кількох лотів. Серед них, зокрема, виявилися» Хресний хід ” Ерно Ерба ($20 тис.), «Натюрморт з квітучою гілкою» ($2,5 тис.) Федора Захарова та ін.
< em>Аукціонний дім “Євро-Арт”: колекційний живопис. – Антиквар №11 (68), листопад 2012.