Осінні торги в Аукціонному домі «Євро-Арт»

17 листопада Аукціонний дім «Євро-Арт» проведе у Києві торги «Класичний колекційний живопис». Співробітники та експерти аукціонного дому провели велику та кропітку роботу з формування колекції, завдяки чому на торгах у листопаді буде представлено понад 130 живописних і графічних творів українських, російських і західноєвропейських майстрів. Серед топ-лотів аукціону роботи М. Алісова, С. Жуковського, К. Вєщілова, І. Шульце, М. Глущенка, А. Ерделі.

Увагу шанувальників мариністики, безсумнівно, приверне картина «Після шторму». Її автор – Михайло Алісов (1859-1933) – уродженець Харкова, учень видатних пейзажистів Юлія Клевера та Івана Айвазовського, був одним із активних учасників мистецького життя Криму кінця XIX – початку ХХ ст., виставлявся в Харкові та Катеринославі. У вишуканій по колористичному рішенню роботі, що зображує момент аварії корабля, живописець зумів уникнути поверхневого романтичного пафосу та висловити справжній драматизм протистояння людини та стихії, що розбушувалася.

На початку ХХ ст. жодна значна петербурзька виставка не обходилася без робіт Костянтина Вєщілова (1878-1945). У 1908 р. на конкурсі Товариства заохочення мистецтв його велика історична картина «Стенька Разін перед походом на Астрахань» була визнана кращою та отримала «Першу ювілейну премію імені Її Імператорської Величності принцеси Євгенії Максиміліанівни Ольденбурзької». На аукціоні «Євро-Арт» художник представлений чарівним, повним світла і повітря венеціанським пейзажем. Роботи Вєщілова постійно присутні на російських торгах Sotheby’s і Christie’s, проте види «Ясновельможної» (так називали Венецію у середньовіччі) серед них зустрічаються вкрай рідко.

Поціновувачів російського імпресіонізму, напевно, зацікавить картина відомого пейзажиста кінця XIX – початку ХХ ст. Станіслава Жуковського «Останній сніг». Пронизливе блакитне небо, яке відбивається в холодній воді, та яскраво-сині рефлекси на вузькій смужці талого снігу викликають відчуття весняної свіжості. Жуковський, учень Ісака Левітана, зумів поєднати в своїй творчості тонку лірику російського реалістичного пейзажу зі звучністю гами кольорів французького імпресіонізму. У 1899 р., коли художнику виповнилося 26 років, його роботу вже придбали для Третьяковської галереї. Зараз твори майстра зберігаються в найбільших музейних зібраннях Росії, України, Білорусії та інших країн, а на світових аукціонах за них віддають десятки тисяч доларів.

Адальберт Ерделі та Микола Глущенко по праву увійшли до першої десятки найдорожчих українських художників XX ст. Глибоко національне світосприйняття вони зуміли висловити пластичною мовою новітнього європейського живопису, зрозумілою шанувальникам мистецтва в різних куточках світу. На аукціоні «Євро-Арт» М. Глущенко представлений роботою «Жінка біля вікна», яка, завдяки складній просторовій побудові, виділяється із серії «Ню», написаних майстром у 1970-х рр. У цей період художник знехтував усіма обмеженнями офіційного радянського мистецтва та досяг найвищого ступеня живописної свободи.

Велика композиція «Біля річки» створена А. Ерделі в період творчого злету 1930-х рр. Живописець тільки повернувся з Парижу, тодішньої художньої столиці світу, і був переповнений враженнями від робіт імпресіоністів і Сезанна, від яскравого, темпераментного живопису фовістів. На цьому полотні ми бачимо, як він упевнено вибудовує плани, потужними мазками ліпить об’єми, сміливо працює відкритим кольором.

У невеликому огляді неможливо розповісти про всі визначні лоти майбутніх торгів, тому доводиться обмежуватися переліком майстрів і шкіл. У стрінгу російського живопису слід відзначити роботи Федора Рерберга та Юрія Рєпіна (сина великого живописця). Хочеться також звернути увагу колекціонерів на малюнок відомого баталіста Франца Рубо і акварель Арсенія Мещерського, популярного пейзажиста, який вважався нащадком знатного князівського роду.

Визначними творами представлені на аукціоні російські художники польського походження, які навчалися і виставлялися у Росії, – Владислав і Стефан Бакаловичі, Леонард Стройновський, Станіслав Костревський. Усі вони – відомі майстри, чиї роботи користуються попитом на міжнародному аукціонному ринку. Крім того, організаторам вдалося знайти першокласні полотна художників Паризької школи – вихідців із України та Росії – Олександра Альтмана, Абрахама Вейнбаума, Давида Відгофа, Євгенії Мінаш, Ісака Пайлеса, Жака Шапіро.

«Найбагатшим» є стрінг українського живопису. Тут можна побачити картини передвижників К. Костанді та Є. Вжеща, акварель викладача Київської художньої школи І. Селезньова, етюд засновника Миколаївського художнього музею В. Мурзанова, твори західноукраїнських модерністів О.Новаківського і Р. Сельського, пейзажі та натюрморти блискучих пленеристів другої половини ХХ ст.: С. Шишка, Ф. Захарова, П. Столяренка.

На відміну від більшості столичних аукціонів, закарпатська школа живопису представлена ​​на торгах «Євро-Арт» практично всіма провідними авторами: Йосипом Бокшаєм, Федором Манайлом, Андрієм Коцкою, Гаврилом Глюком, Адальбертом Борецьким, Золтаном Шолтесом, Антоном Кашшаєм, Юрієм Герцем.

У розділі західноєвропейського реалістичного живопису варто звернути увагу на роботи італійця А. Кампані, англійця Дж.Дрюмонда, бельгійців Ж. Даумері і Г. Дж. Пауельса. Популярний в Європі на рубежі XIX-XX ст. жанрист Ф. Гірц на світовому антикварному ринку, зазвичай, представлений роботами невеликого формату. Аукціонний дім «Євро-Арт» зміг знайти майже двометрову його композицію «Галантний кавалер», що є надзвичайно великою удачею.

Таким чином, можна резюмувати, що колекція складена з урахуванням різноманітних художніх смаків і фінансових можливостей покупців. Це дозволить кожному з них знайти для себе відповідну річ та поповнити власну колекцію.

Алисов, Жуковский, Вещилов, Шульце на аукционе «Евро-Арт». — Антиквар №10 (67), октябрь 2012.